Är vi 80-talister lata?

Nej, det är en omöjlig fråga att svara på eftersom vi alla är olika individer. Folk har dock mycket fördomar om oss och det beror troligtvis om avundsjuka.
Vi har Europas största ungdomsarbetslöshet och är det för att vi är generellt sätt lata, fega eller är det regeringens fel, jag skulle säga inget av det för dels har vi en lågkonjunktur och unga människor med lite arbetslivserfarenhet. Det är ett lätt val för arbetsgivaren att avskeda en ung männsika än en äldre människa som har över 10 års erfarenhet.
Men varför har vi högst ungdomsarbetslöshet i Europa? Det måste ju bero på nåt?
En stark bidragande orsak är nog att vi flyttar våra industrier utomlands och inom industrin är oftast ungdomar slit och slängvaror.

Att folk sen går ut och säger men gå och klipp dig och sök ett jobb, det låter så lätt som att man skulle få allt serverat på silverfat. Saken är den att söka jobb är ett heltid/deltidsjobb och att sen säga att man är lat när man söker jobb är inte lite frustrerande.
Jag kom själv ihåg när jag skulle ta studenten och jag var nog ute 6-7 månader före studenten och sökte jobb, men det gick inte och i sista sekund så tog jag ett sk. sommarjobb från kommunen som vaktmästare på en idrottsplats. Dåligt betalt men jag hade iaf ett "jobb" i 1 månad. Jag säger inte att man skall få ett jobb direkt när man går ut gymnasiet, nej inte det utan att hitta jobb är väldigt svårt om man inte har kontakter så säg inte att vi är lata.
När sommarjobbet tog slut så stod man där utan jobb och utan pengar igen. Det var en väldigt jobbig tid, kollade på arbetsförmedlingen, dagstidningar och bemanningsföretag efter jobb som jag var kvalificerad för men utan framgång.

Efter nån månad blev jag kallad på ett urtråkigt möte hos arbetsförmedlingen som inte gav mig nånting och de sa gång på gång att varje CV skall vara unikt och inte en kopia som du tidigare skrivit. Detta gav heller inget napp på arbetsfronten och jag fick mig ett till kommunjobb efter ett halvår som vaktmästare på ett varuhus, samma dåliga lön och inget hopp om fortsatt anställning. Man kan säga att det var lite som att gräva en grop och sen fylla igen den för att ha nåt att göra för sakens skull.

Men sen hände nåt, tror jag var både less, förbannad på arbetsförmedlingen, så jag gjorde tvärtom vad dom sa om att ha unika CV, jag massproducerade mina CV-kopior och skickade väl ut ca 10-15st CV i veckan och till företag som jag själv inte visste vad de höll på med.
Fick minst ett svar i veckan där jag blev kallad på intervju och jag hann vara på tre ställen sen fick jag äntligen en prövotid på ett då litet företag. Sysslorna var ganska simpla men jag jobbade på och svettades, så då efter nån månad på företaget så fick jag förlängt i ett halvår.
Tiden gick och när prövotiden höll på att ta slut så kom personalchefen och frågade om jag ville bli anställd. Självklart sa jag ja. Så det hela flöt på bra och jag blev tom uppgraderad till maskinoperatör och det jobbar jag med än idag och vi är bland de världsledande på marknaden idag.

Kom inte hit och säg att alla 80-talister är tröga, lata och arbetsskygga, för ni är bara avundsjuka för att vi är yngre och så mycket snyggare än er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0