Tillsatsämnen i livsmedel

Det blir mer och mer vanligare att man tillför tillsatsämnen i våra livsmedel och frågan är om det är så nyttigt att få i sig alla dessa ämnen. Det är konserveringsmedel, sötningsmedel, förtjockningsmedel, färgämnen, aromämnen mm. och alla dessa ämnen skall ju passera igenom våran kropp. Att få tag i bra korv och pålägg är sjukt svårt idag, korven innehåller mest benmjöl, konserveringsmedel och andra E-nummer.


Något som är oroande är att vi får i oss ca 6kg tillsatsämnen varje år och man kan ju fråga sig hur nyttigt det är för kroppen egentligen. De som förespråkar tillsatsämnen i våra livsmedel säger att det är för att varorna skall hålla längre, visst jag kan köpa det men hur kommer det sig då att bara vart tionde tillsatsämne är ett konserveringsmedel.
Måste vi ha alla dessa ämnen i våran mat?
Vi väljer iofs själva vad vi vill äta och inte äta, men jag tycker allt att man skall vara lite försiktig med vad vi stoppar i oss och vad vi ger till barnen. Sen går det inte heller att vara rädd för allt och alla. Men jag har iaf valt att köpa mer och mer ekologiska produkter och det är inte så svårt idag att hitta dom i affären.

Gick upp kl 04:00 för att se på skit
Jag ställde klockan på fyra idag för att jag ville se på UFC 97 och huvudfighten var Anderson Silva vs Thales Leites, men vilket sömnpiller den fighten var, ingen ville fightas och Silvas dominans lyste med sin frånvaro. Hade också förhoppningar om att få se Svensken David Bielkheden in action men icke, fighten mellan Silva och Leites drog ut på tiden och TV4 Sport hann inte visa Svenskens fight för att det var någon oerhört viktig orientering som började klockan sju. Vem glor på orientering egentligen?

Det var även match idag på Hattrick och mitt lag (IFK Silverfisken) skötte sig fint och slog jumbolaget. Jag kommer troligtvis sluta på en tredje plats den här säsongen om inget konstigt händer.


Nu skall jag nog gå ut en sväng för jag ser att solen äntligen har tittat fram mellan de gråa molnen, kan ju inte sitta framför datorn när det är fint väder ute för det vore ju nästan som att synda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0